נוב 152011
 

ירידת מחירים בענף הנדל"ן. אתמול התקבלה הגושפנקה הכי רשמית שניתן לקבל בנוגע להאטה בשוק הדירות. סקר השמאי הממשלתי ממשרד המשפטים, שהתקבע בשנים האחרונות, כפוסק הרשמי של מחירי הנדל"ן, מצא כי חלה ירידה של  1.2% במחירים הממוצעים של דירות ארבעה חדרים ב-16 ערים מובילות ברחבי הארץ.

הירידה המדוברת, הראשונה זה שנתיים וחצי, היא ברבעון השלישי  (יולי עד ספטמבר), ביחס לרבעון השני השנה (אפריל עד יוני) . אמנם מדובר בירידה קלה למדי, אולם בסקר צוין עוד, כי חלה ירידה משמעותית במספר העיסקאות בתחום, בתקופה זו הבנקים מדווחים על ירידה שנעה בין  30% ל- 40% בהיקף נטילת משכנתאות"נכתב בסקירה. השמאי הממשלתי הסביר, כי מחירי הדירות מושפעים ממשתנים רבים. עם זאת,"נראה כי גל המחאה החברתית בקיץ האחרון שהתעורר בקיץ האחרון, בתקופה הנסקרת, לצד אי יציבות וחסר ודאות בכלכלה העולמית-בד בבד עם הצעדים וההצהרות שננקטו על ידי הממשלה ובנק ישראל-הם הגורמים המשפיעים ביותר אשר הביאו לבלימה בביקוש לדירות. לדברי השמאי, קיימים משתנים נוספים בעלי השפעה מנוגדות, ציפיות להמשך הצמיחה, ציפיות להמשך העלייה בשער הרבית הריאלית וציפיות לנקיטת צעדים ממשלתיים להורדת מחירי הדירות, מצד ההיצע. לעומת זאת, מסתמן גידול במלאי של דירות של  חדשות בלתי מכורות, העומד כיום על  18,470 יחידות דיור.
את הירידה החדה ביותר ברבעון השלישי של 2011, בגובה  6% רשמה העיר תל-אביב, שם מחיר הדירה הממוצע הוא הגבוה ביותר, 2,387 מיליון שקלים. עדיין מדובר בעליה קלה של 3% ביחס לרבעון המקביל ב-2010. אחרי תל-אביב, רשמו באר-שבע ובת-ים את שעורי הירידות החדים ביותר, בגובה של 4%. בבת-ים, עולה דירה ממוצעת של 4 חדרים  1.44 מליון שקלים. בבאר-שבע, כמחצית הסכום- 726 אלף שקל. מעניין לציין, כי בחישוב שנתי, העיר היחידה שלא נרשם בה כל שנוי במחירי הדירות היא כפר -סבא, גם ביחס לרבעון המקביל וגם ביחס לרבעון הקודם. דירה ממוצעת בכפר-סבא תעלה היום  1.53 מליון שקל.
בשלוש ערים אשדוד, חיפה וירושלים-המחירים עלו גם הרבעון האחרון ב-2% ביחס לרבעון  הקודם. שתי הערים היקרות ביותר אחרי תל-אביב, נכון לסוף הרבעון השלישי, הם הרצליה וירושלים, שם עולות דירות  1.74 מליון ש' ו-1.7 ש' בהתאמה.
חזי שטרנליכט (ישראל היום)

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן