אוק 192010
 

פרופ יקיר אהרונוב בן ה-78, פיזיקאי בעל שם עולמי , נמנה עם עשרת המדענים שיקבלו את המדליה הלאומית למדע מידי נשיא ארה"ב ברק אובמה.

"אני מאד מרוצה, זה כבוד רציני", אמר אמש פרופ' אהרונוב לאחר פרסום דבר זכייתו, ביום שישי."חוץ מזה יהיה נחמד לפגוש את הנשיא אובמה".

אהרונוב, פרופ' אמריטוס באונברסיטת תל- אביב , מחזיק גם באזרחות אמריקאית. מדליה זו היא הפרס היוקרתי ביותר שמעניק נשיא ארה"ב למדענים אמריקאים שתרמו תרומה יוצאת דופן לקידום הידע בתחומי הפיזיקה, הביאולוגיה, המתימטיקה, ההנדסה ומדעי ההתנהגות.

בימים אלו פועל פרופ' אהרונוב באוניברסיטת צ'פמן שבקליפורניה, שם זכה לתהילת עולם כשהיה שותף לגלוי "אפקט אהרונוב-בוהם" תופעה במסגרת מכניקת הקוונטים, שלפיה חלקיק טעון מושפע משדות אלקרומגנטיים באזורים שאליהם הוא כלל לא מגיע. על תגלית זו הוא היה מעומד לפרס נובל אך לא זכה בתואר, לאומת זו הוא זכה בפרסים חשובים רבים, ביניהם פרס ישראל, פרס וולף, ופרס אמ"ת.

בדברי ההסבר לקבלת המדליה נאמר כי זו מעונקת לפרופ' אהרונוב "על תרומתו ליסודות הפיזיקה הקוונטית, שהביאה בן השאר להשלכות בלתי צפויות בתחום,הכוללות למשל את המושג החדש של מדידות חלשות" "המדידות החלשות"ברמת הקוונטים מראות כי פעולות בעתיד יכולות לשנות מדידות שנעשו בעבר, עבודות אלו מעלות תהיות רבות לגבי הטבע של זמן ומקום.

אילן גטניו (ישראל היום)

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן