ספט 152010
 

כ  3,500 יהודי האמזונס, המתגוררים על גדות  הנהר בברזיל, יציינו בפעם הראשונה את יום הכיפורים הקרוב עם מחזור תפילה מיוחד בפורטוגלית , המותאם למסורת ולמנהגים המקומיים.

המחזור "נר יום הכיפורים" הוא ראשון מסוגו ויש בו קרוב ל-1.000 עמודים, והוא מאגד בתוכו את סדרי התפילה והמנהגים של יהודי ספרד היחודיים לקהילה. הם הובאו לברזיל במאה  ה-19 על ידי יהודים ממוצא מרוקני לצד תרגום ופרשנות בפורטוגלית. במחזור נכללת תוספת ייחודית לתפילת "שלש עשרה מידות"  (שהיא חלק מתפילת סליחות של יום הכיפורים) שנכתבה על-ידי חכמי יהדות מרוקו. תוספת זו שולבה עד היום במחזורים ששימשו את בני הקהילה על גבי דפים נפרדים, אבל במהדורה החדשה היא משולבת ומודפסת במקומה המיועד בתוך הספר.

את המחזור החדש ערכו הרב משה משכני והחזן דוד סלגדו. עותקיו הראשונים מופצים בימים אלה בקרב הקהילות היהודיות בערים בלם ומנאוס שבצפון ברזיל, שבהן חיות מאות משפחות יהודיות, הפקת המחזור והדפסתו התאפשרו הודות לאירגון  "שבי ישראל" הפועל לחיזוק הקשרים עם צאצאי יהודים במקומות שונים בעולם.

"המחזור יאפשר ליהודי האמזונס דוברי הפורטוגלית להבין טוב יותר את משמעות התפילות של יום הכיפורים", ציין דוד סלגדו רכז פרויקטים בארגון "שבי ישראל", שעלה לארץ מצפון ברזיל עם אישתו וילדיו, זהו הנוסח שהובא לברזיל על ידי  היהודי המרוקני הראשון, שהיגר לפני כ- 200 שנה. עד היום, יהודי ברזיל החיים על גדות האמזונס,  משתמשים באותם טקסטים ומנהגים של יהדות מרוקו מהמאה ה- 19. מיכאל פרוינד, יו"ר שבי  ישראל  אמר כי מטרת המחזור הזה לסייע ליהודי האמזונס בצפון ברזיל לשמר את המנהגים היחודיים להם שמקורם ביהדות מרוקו.

יורי ילון (ישראל היום)

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן