אפר 302014
 

** ישראלי ממוצע צורך ב"חודש העצמאות" פי 1.3 יותר בשר בקר משאר חודשי השנה.
** ישראלי ממוצע צרך השנה כ- 20 ק"ג בשר ** כשליש מהישראלים מעדיפים בשר טרי
** ויש גם טיפים לקנייה וטיפול בבשר

ישראלי ממוצע צורך כ- 1.7 ק"ג בשר כל חודש, בחודש המתחיל בפסח ומסתיים בל"ג בעומר צריכת בשר הבקר גדלה פי 1.3 ומגיעה לכ- 2.3 ק"ג. הצריכה החודשית הממוצעת של בשר בקר בישראל היא כ- 9,500 טון, בחודש בין פסח לל"ג בעומר היא מטפסת לכמות של כ- 15,000 טון.

להערכת רחלי גבריאלי, מדריכה ארצית לבקר בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, בשנים האחרונות עומד ממוצע צריכת בשר הבקר בארץ על כ- 20 ק"ג לנפש לשנה (קפוא וטרי). צרכני בשר הבקר בישראל נחלקים לשניים – 34% מעדיפים בשר בקר טרי, המהווים כ- 50,000 טון בשר בקר, ו- 66% מסתפקים בבשר בקר קפוא, המהווים כ- 95,000 טון בשר בקר. הבשר הקפוא מיובא בעיקר מדרום אמריקה, מקור הבשר הטרי הינו מגידול מקומי של בקר, הן בעדרי הבקר במרעה והן ברפת החלב.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מספק טיפים וכללי אצבע שיסייעו לצרכנים לוודא שהם רוכשים ואוכלים בשר בקר ועוף טרי:
 בשר עוף ובקר יש לרכוש אך ורק במקומות ממכר מסודרים, נקיים ומפוקחים על ידי השירות הווטרינרי המקומי/רשותי ובעלי רישיון עסק החייב להיות מוצג לראווה לכל דורש.
 ברשתות השיווק ובאטליזים חשוב להקפיד לרכוש אך ורק בשר בקר ועוף שעל תווית אריזתם מופיע סמל הפיקוח הווטרינרי, שם היצרן, תאריך הייצור, התאריך האחרון לשיווק והטמפרטורה שבה יש לאחסן הבשר. באטליז יש לבקש מהקצב לראות את תווית המוצר מופיעה בדרך כלל על רגל העוף. בבשר בקר טרי יש לבקש מהקצב לראות את חותמת בית המטבחיים שבו הופק הבשר.
 צבעו הטבעי של בשר העוף הינו ורדרד (לא אדום).
 יש להקפיד כי נתחי בשר הבקר והעוף לא יהיו דביקים למגע. דביקות היא סימן לקלקול המוצר.
 בשר בקר טרי הינו אדום למראה אך חסר ברק (הברק הינו בד"כ סימן לתוספים כימיים שהוספו לבשר).
 נתח בשר בקר טרי משובח הינו בעל מראה משוייש (דומה למראה השיש).
 חשוב מאוד לשמור על שרשרת הקירור של הבשר והעופות. בשר ועוף טרי חייבים להיות מוחזקים בטמפרטורת המקרר (4 מעלות). חשוב מאוד לא לתת לבשר ולעוף להתחמם לכן מומלץ לקנות אותם בסוף הקניה, להגיע הביתה ללא עיכובים ולאחסן אותם במקרר כמה שיותר מהר.
 יש לבדוק את טמפרטורת המקרר הביתי מידי פעם, בתאי הצינון הטמפרטורה צריכה להיות פחות מ- 4 מעלות ובתאי הקפאה 18- מעלות.
 אסור להקפיא מוצרים שהופשרו קודם לכן, ומומלץ להימנע מלהקפיא מוצרים טריים במקרר ביתי. אם חייבים לעשות זאת כדאי להקפיא את המוצרים לאחר טיפול תרמי (בישול) או בנתחים קטנים לשם הקפאה מהירה יותר.
 יש להקפיד על רכישת בשר קפוא או בשר טרי. בשר המוצג כ"קפוא מופשר ומיושן" הוא אינו כזה! לא ניתן ליישן בשר קפוא. מכירת בשר קפוא שהופשר אסורה על פי החוק.
 קיימים 4 כללי ברזל בהכנת המזון הביתי והם: ניקיון, הפרדה, בישול וצינון.

ניקיון: יש לנקות היטב את משטחי חיתוך הבשר, סכינים, וכלים אחרים שבאו במגע עם מוצרים גולמיים (לא מבושלים). כמו כן חייבים לשטוף את הידיים בתדירות גבוהה במהלך הכנת מוצרים גולמיים. לצורך הניקיון נשתמש בהרבה מים זורמים וסבון.
הפרדה: כלל חשוב מאוד הוא להפריד בין מוצרים גולמיים שלא עברו עדיין בישול למוצרים מוכנים למאכל כמו סלטים שנאכלים ללא טיפול נוסף או מוצרים מבושלים אחרי בישולם. ההפרדה יכולה להיות הפרדת פיזית, כלומר לחיתוך עופות ובשר נשתמש במשטח חיתוך אחד ולשם חיתוך ירקות נשתמש במשטח נוסף או לחלופין הפרדה של המוצרים יכולה להיות במועדים שונים כלומר קודם מכינים את כל הסלטים ומוצרים מוכנים לאכילה אחרים ורק אחרי זה נתחיל בהכנת בשרים ועופות גולמיים.
בישול: בשלב זה משמידים חיידקים שיכולים להימצא בבשר או בעופות. חייבים לבדוק שבסוף הבישול הבשרים יהיו מבושלים היטב ללא חלקים נאים.
צינון: אסור להשאיר מוצרים, מבושלים או ללא בישול בטווח טמפרטורות שבין 4 ל-65 מעלות, יותר משעתיים, מכיוון שבטווח זה החיידקים מתרבים במהירות יחסית גבוהה. אחרי בישולם יש להחזיק את המוצרים בטמפרטורות גבוהות עד לאכילתם או לקרר אותם כמה שיותר מהר לטמפרטורת המקרר.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- משרד החקלאות ופיתוח הכפר.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן