אפר 232014
 

המנצח אנדרו פארוט מאנגליה, יוביל את תזמורת הבארוק ירושלים בכלים היסטוריים, עם סוללת זמרים מובילים ועם האנסמבל הקולי הישראלי בביצוע האורטוריה "ישראל במצרים" מאת הנדל.
סולנים: הדס פארן סופרן, אלון הררי קונטרה טנור
דוד נורטמן טנור, יואב וייס באס.

 

יום ה', 8.5.2014 בשעה 20:00 במוזיאון תל אביב לאמנות
מוצ"ש, 10.5.2014 בשעה 21:00 באולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים.

הקונצרט יועבר בשידור חי ב"קול המוסיקה".

עם תום חג הפסח תעלה תזמורת הבארוק ירושלים את יצירה המופת של המלחין גאורג פרידריך הנדל "ישראל במצרים", שמספרת את סיפור יציאת בני ישראל ממצרים. האורטוריה, שנכתבה בשפה האנגלית ב-1739, זכתה להצלחה עצומה דווקא לאחר מותו של הנדל, במאה ה-19, אז הפכה לאחת היצירות המבוצעות ביותר של המלחין. היצירה עברה מספר גלגולים בזמנו של הנדל וכיום מבוצעת בשני חלקים: בתחילה היא עוקבת אחר סיפור יציאת מצרים החל מבני ישראל הסובלים מעול המצרים תחת שלטונו של פרעה, דרך מכות צרים וחציית ים סוף. החלק השני הוא שיר הלל לאל על שהציל את בני ישראל והאגדה מספרת שהנדל הלחין חלק זה, אותו כתב ב-11 יום, בעקבות החלמתו מהתקף לב בשנה הקודמת. הטקסט של האורטוריה הוא אוסף של פסוקים מהתנ"ך, בעיקר מספר שמות ומספר תהלים. בביצוע, יצטרפו הסולנים את קטעי המקהלה, כפי שהיה נהוג בתקופת הבארוק.

אנדרו פארוט, הוא אחד השמות הבולטים והחשובים בתחום הביצוע ההיסטורי למוסיקה החל מהמאה ה-14 ועד לימינו אנו. בראשית דרכו היה עוזרו של המלחין האנגלי מייקל טיפט ובהשפעתו עסק הן במוסיקה חדישה והן במוסיקה עתיקה. פארוט התפרסם הודות ליותר מ- 50 הקלטות חלוציות של הרפרטואר הפרה-קלאסי ממאשו עד הנדל עם המקהלה והנגנים של "קונסורט טאוורנר" הלונדוני שייסד בשנת 1973. לאחר מכן הוא שימש כמנהל המוסיקלי והמנצח הראשי של "נגני מוצרט הלונדוניים" ומאז 2002 הוא ממלא אותם תפקידים גם ב"קולגיום ניו-יורק".

תזמורת הבארוק ירושלים, בניהולו האמנותי וניצוחו של מייסדה, דוד שמר, הינה החלוצה בשורת הביצוע האותנטי בארץ ומהווה כיום ראש חץ בפריחת הביצוע ההיסטורי של המוסיקה העתיקה בישראל. התזמורת מנגנת מוסיקה מתקופת הבארוק בכלי נגינה תקופתיים ובדרכי ביצוע וטכניקות שהיו נהוגות באותם הימים. התזמורת מביאה מדי עונה, לקהל אוהבי המוסיקה, רבות מיצירות הפאר של רפרטואר הבארוק והקלאסיקה המוקדמת מאת גדולי המלחינים: ממונטוורדי ועד באך, משיץ עד הנדל ומפרסל עד מוצרט. בין אורחי התזמורת נמנים אמנים בולטים מגדולי המבצעים של המוסיקה העתיקה בימינו, בהם: אנדרו פארוט, רוברטו ג'יני, קתי דברצני, וולטר רייטר ואחרים, וכן מיטב האמנים והמבצעים של מוסיקת הבארוק בישראל. התזמורת מנגנת ברחבי הארץ ומקיימת בירושלים ובתל אביב שתי סדרות קונצרטים למנויים. היא מופיעה בפסטיבלים החשובים, בהם "פסטיבל ישראל" ומקליטה רבות בעבור "קול המוסיקה". התזמורת זוכה להכרה ולהערכה רבה מצד המבקרים והקהל כאחת. בין ההפקות של השנים האחרונות: "המלך ארתור" בניצוחו של אנדרו פארוט בפסטיבל ישראל 2010, שצוין כאחת מנקודות השיא של הפסטיבל, "המיסה בסי מינור" בניצוחו של פארוט, האורטוריה "הגר וישמעאל" מאת סקרלטי ו"החולה המדומה" מאת שרפנטייה – שניהם בניצוחו של דוד שמר. ציון דרך מיוחד בדרכה של התזמורת – בכורה ישראלית ליצירתו המרגשת של עילם רותם, "יוסף ואחיו" – דרמה תנ"כית ברוח ראשית האופרה, שבה קם לתחיה פאר מוסיקת הבארוק האיטלקי המוקדם – בעברית.

האנסמבל הקולי הישראלי מופיע עם התזמורות המובילות בישראל ובהן הפילהרמונית הישראלית, הקאמרטה הישראלית ירושלים, התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור, תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית. לצד ההופעות תחת שרביטו של בן עוזר, האנסמבל מופיע עם מנצחים מן השורה הראשונה בעולם: פרידר ברניוס, ג'ון פול, אנדרו פארוט ואנתוני רולי. האנסמבל ביצע שלוש פעמים יצירות בביצועי בכורה במסגרת פסטיבל ישראל וזכה בפרסים ראשונים בתחרויות בינלאומיות למקהלות במלטה (1998), בטולוסה, ספרד (2000) ובבלגיה (2001). האנסמבל מוזמן להשתתף בפסטיבלי מקהלות בינלאומיים בגרמניה, צרפת ולוקסמבורג, קוריאה, סרדיניה, בנורמנדי ולובליאנה, והוא מופיע בארץ בסדרת קונצרטים משלו במוזיאון תל אביב, וברעננה, מודיעין, ירושלים, חיפה, ועוד. מנצחו ומנהלו מוסיקלי של האנסמבל, הוא יובל בן עוזר.

הדס פארן-אסיה, סופרן החלה לשיר בגיל שבע במקהלות מורן, בהן שרה כסולנית ראשית. הופיעה עם מיטב התזמורות והמנצחים בארץ ובעולם. סיימה בהצטיינות תואר ראשון בכיתתה של מירה זכאי בביה"ס בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב ותואר שני השלימה באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים אצל אפרת בן נון. העפילה לשלב הגמר בתחרות הנדל לשירה בלונדון, זוכת מלגת IVAI וקרן התרבות אמריקה-ישראל ובפרס בתחרות הליד הגרמני באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. השתתפה בסדנת האופרה הבינלאומית ביפו ובסדנת הקיץ למוסיקה עתיקה באוניברסיטתKUG בגראץ, אוסטריה. היתה חברה באנסמבל סולני באך הישראליים. הרפרטואר האופראי שלה כולל את מוצרט, גלוק, הנדל, מסקני, דוניצטי, סמטנה, פרסל, כריסימי ופרגולזי.

אלון הררי, קונטרה טנור סיים בהצטיינות את התואר הראשון והשני בביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה, אוניברסיטת תל אביב. זוכה מלגות קרן התרבות אמריקה ישראל )2005-2010), מלגות ביה"ס ע"ש בוכמן-מהטה (2002-2007) ומלגת הצטיינות לתואר שני ע"ש קולטון (2007-2009). במהלך לימודיו זכה בפרס ראשון בתחרויות האקדמיה במחלקת הזמרה (2004) ופרס "התגלית הצעירה" בתחרות ע"ש הילדה צאדק, שנערכה בוינה, אוסטריה (2005). הקליט לחברת ההקלטות העולמית "בריליאנט קלאסיקס" והופיע במיטב בתי האופרה באירופה בהם: בית האופרה של מינסטר, גרמניה ובבית האופרה של דורטמונד, גרמניה בתפקיד תולומאו מתוך "יוליוס קיסר" עליו זכה בשבחי הביקורת. לאחרונה הופיע בפסטיבל הנדל היוקרתי, שנערך בהאלה בגרמניה באופרה "אוטונה", ובאופרה הלאומית הפינית שבהלסינקי עם "יוליוס קיסר" (הנדל). שירתו הועברה בשידור ישיר בינלאומי בערוץ הוותיקן. בארץ הופיע עם מיטב התזמורות ביניהן: הסימפונית ראשון לציון, הקאמרטה הישראלית ירושלים ותזמורת הבארוק ירושלים.

דוד נורטמן, טנור למד כינור ותיאוריה של המוסיקה ובגיל 13 עבר עם משפחתו לטורונטו, שם החל לשיר במקהלות נוער ובכנסיות. לאחר מכן למד מדע ופילוסופיה באוניברסיטת טורונטו, ומאוחר יותר רפואה אלטרנטיבית. בשנים האחרונות התמקד בשירה של מוסיקה עתיקה: שר בתזמורת ומקהלת הבארוק Tafelmusik כזמר מקהלה וכסולן; הופיע באופרות בארוק עם חברת Opera Atelier; והופיע בשלושה תקליטורים של Naxos עם אנסמבל הבארוק Aradia. בין היתר, שר בניצוחם של אנדרו פארוט, זיגיסוולד קויקן, הרמן מקס, ברונו ווייל, פרידר ברניוס והלמוט רילינג. כסולן הופיע, בין השאר, עם Taverner Consort ולצדה של אמה קירקבי. לאחרונה הקליט כמה מיצירותיו העבריות של סלומונה רוסי עם חמישיית הבארוק הישראלית נביאי הקווינטה. עם סולני באך הישראלים הופיע בביצועים של קנטטות של באךמרבה להופיע עם תזמורת הבארוק ירושלים. בין היתר השתתף בביצוע משלב את השירה עם עבודתו כהומאופת קלאסי.

יואב וייס, באס לומד כעת בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה בהדרכתה של הגב' אפרת בן-נון. כנגן אבוב, זכה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל והיה חבר ביחידת הנגנים הצעירים "משכנות שאננים". ניגן ושר עם התזמורות המובילות בישראל לרבות התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית י-ם תחת שרביטם של מנצחים כגון זובין מהטה, אנדרו פארוט, יוקו-פקה סרסטה, דוד שמר ועוד.

כרטיסים: 110/160 ₪, און ליין: www.bravo.jbo.co.il, או www.jerusalem-theatre.co.il. ירושלים: קופת תאטרון ירושלים, 02-5605755, בראבו: *3221, או 072-2753221 או בטלפון 02-671588

 Posted by at 8:45

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן