מרץ 072012
 

גלולת הפלא: תרופה חדשה לחולי לב שנרשמה לשימוש נרחב בבריטניה, זכתה בעתוני הממלכה לכותרת "תרופת פלא".
ההערכות :עשויה למנוע בין 5,000 ל- 10,000 מקרי מוות בשנה.

מדובר בתרופה ה- IVABRADINE (או בשמה המסחרי פרוקורלן) אשר אינה רשומה לשימוש בישראל, ועדין אין לה את האישור של מינהל המזון והתרופות האמריקאי FDA.
עד כה שימשה התרופה חולים הסובלים מתעוקת חזה (אנגינה פקטוריס) אך בעקבות מחקרים מעודדים הורחב השימוש בה גם לחולים הסובלים מאי ספיקת לב. מחקר אחרון שנערך לפני שנתיים והקיף  6,500 מטופלים ב- 37 ארצות, מצא כי התמותה בחולי אי ספיקת לב שטופלו בפרוקורלן ירדה מ- 5% בקבוצת הביקורת ל-3% בקבוצת הנסוי, כלומר ירידה של 39%. עוד נמצא כי התרופה הפחיתה אישפוזים.
 
התרופה פרוקורקן מפחיתה את הדופק אך אינה גורמת לירידה בלחץ הדם של החולה, האטת הדופק תרמת לירידה בעומס המופעל על הלב.
אי ספיקת לב היא בעיה נפוצה המשפיעה על אחוז אחד מהאוכלוסיה וההחלטה לאשר התוויה חדשה לתרופה, היא חדשה נהדרת גם עבור רופאים וגם עבור מטופלים ומהווה צעד משמעותי בטיפול בכשל לבבי, הסביר פרופ"מרטין קאווי,מומחה לקרדיולוגיה בביה"ח רויאל ברומפטון שבלונדון ואחד ממובילי המחקר.
לדבריו,"תוצאות המחקר מדגימות כי התרופה משפרת סימפטומים ומונעת תחלואה, וגם מסייעת למטופלים לחזור לפעילות ולתפקוד תקינים".
לעומתו, ד"ר עמית שגב, מזכ"ל האיגוד הישראלי לקרדיולוגיה, מבקש לצנן את ההתלהבות: "מדובר אמנם במחקרים אמינים וטובים אבל אלו בסך הכל שני מחקרים, הם מעידים על תקווה להפחתת אישפוזים חוזרים, ואולי אף בתמותה. עם זאת, התרופה עדיין לא אושרה על ידי ה-(F D A) ועדיין לא בטוחים מה מנגנון הפעולה שלה או תופעות הלוואי, עדיין מוקדם לטפח תקווה שמדובר בתרופת פלא משום שאלו מחקרים ראשוניים", הדגיש ד"ר עמית שגב.
 
"בארץ ישנם מעט חולים הסובלים מתעוקת חזה כרונית משום שרובם עוברים צינטורים או נתוחי מעקפים" הסביר ד"ר שגב, "החולים הקיימים מטופלים בתרופות מסוג חוסמי בטא או חוסמי סידן, עם זאת, יש עשרות חולים אלפי חולים בישראל עם אי ספיקת לב,שעבורם התרופה הזאת עשויה להיות רלוונטית אם וכאשר תירשם בישראל", אמר ד"ר שגב.
 
מיטל יסעור בית-אור (ישראל היום)

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן