נוב 242011
 

המלך הורדוס החל בבנית כותלי הר הבית ,אבל אחרים סיימו את המלאכה- כך עולה בפעם הראשונה מממצאים ארכיאולוגים שהתגלו במקווה טהרה, שנחשף מתחת ליסודות הדרומיים של הכותל המערבי.

הממצאים , ארבעה מטבעות ברונזה שנטבעו 20 שנה לאחר מותו של הורדוס, מאששים בפעם הראשונה גם ארכיאולוגית את תיאוריו ההיסטורים של יוסף בן מתתיהו הוא (יוספוס פלביוס). על פי בן מתתיהו, הורדוס החל במלאכה, אך רק בימיו של נינו, המלך אגריפס השני, בשנות החמישים של המאה הראשונה לספירה, הסתיימה הבנייה.

הורדוס עצמו נפטר, לפי הסברה המקובלת, בשנת 4 לפנה"ס. מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, הארכיאולוגים פרופ' רוני רייך ואלי שוקרון, מסיקים איפוא כי לא ייתכן שהחלק הדרומי של הכותל המערבי, ואולי גם המשכו הצפוני, נבנה בידי הורדוס ,אם בתחתיתו נמצאו מטבעות שמאוחרים לתקופתו.

ארבעת המטבעות נמצאו כאמור במקווה טהרה חצוב בסלע על תוואי הכותל המערבי, שמולא בעפר ובאבנים כדי שלא יפריע לבניית כותלו המערבי של הר הבית. המקווה השתתייך לשכונת מגורים שהתקיימה במקום לפני שהמלך הורדוס החליט על הרחבת מתחם הר הבית. "המפעל הגדול ביותר ששמעו עליו בני אדם מעולם" .כפי שהגדיר זאת יוסף בן מתתיהו, המטבעות שנמצאו במקווה תוארכו על ידי ד"ר דונלד אריאל, אוצר המטבעות של רשות העתיקות, לשנת 17 לספירה כמטבעות שנטבעו על ידי הנציב הרומי ולריוס גרטוס.

הממצא המרעיש יחייב את מורי הדרך והמומחים לעניני ירושלים לעדכן את ערכות ההדרכה שלהם. החפירות באתר מתבצעות על ידי רשות העתיקות בשיתוף רשות הגנים והטבע והחברה לפיתוח מזרח ירושלים ובמימון עמותת אלע"ד. הממצאים התגלו לאחר חשיפת יסודותיו של הכותל המערבי בקצהו הדרומי במסגרת פרויקט החשיפה המחודשת של תעלת הניקוז ההרודינית מתחת לתוואי הרחוב בן התקופה ובין בריכת השילוח לבין הפינה הדרום-מערבית של הכותל המערבי.

נדב שרגאי (ישראל היום)

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן