דצמ 262010
 

בן כמה המין הנוכחי של האדם? עד לאחרונה השרידים הקדומים ביותר של האדם המודרני היו בני 200 אלף שנה,ושרידים אלו נמצאו באפריקה, אלא שלאחרונה גילה צוות חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב שרידים של האדם המודרני (הומו ספיאנס )ליד ראש העין והאיש חי לפני 400.000 שנה.

זוהי התקופה המוקדמת ביותר שבה נמצאו עד כה עדיות להימצאותו של האדם המודרני בעולם, והממצאים גם סותרים את ההנחה שהאדם הנבון יצא מאפריקה והתפשט ליבשות אחרות.

החוקרים חשפו את הממצאים במערת קסם, אתר פרה-היסטורי ליד ראש- העין שהתגלה בשנת 2000 והם מתפרסמים בכתב העת AMERICAN JOURNAL OF PHYSICAL ANTHOPOLOGY.

בדיקות מורפולוגיות בשמונה שיניים של בני אדם שנימצאו במערה גילו כי גודל השיניים וצורתן דומים דמיון רב לאלו של הומו-ספיאנס, ששרידיו נתגלו עד עתה רק באפריקה, והשיניים ממערת קסם דומות מאד לממצאים של אדם מודרני בישראל,שגילם כ- 100 שנה, ממערת סחול בכרמל, וממערת קפזה שבגליל התחתון ליד נצרת.

מערת קסם אוכלסה לראשונה לפני כ-400 אלף שנים והיתה מיושבת במשך כ-200 אלף שנים, הארכיאולוגים החופרים בה סבורים שממצאיה מעידים על שינויים משמעותיים באופן ההתנהגות של בני האדם הקדומים, פרק זמן זה מהווה שלב מאד משמעותי בהיסטוריה של האנושות מבחינה תרבותית וביולוגית,והעובדה שנמצאו שיניים של אדם מודרני מעידה ששינויים אלו קשורים ככל הנראה גם לשינויים אבולוציוניים שחלו באדם.

בראש צוות החוקרים עומדים פרו"פ אבי גופר וד"ר רן ברקאי מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל-אביב המנהלים את את החפירה במערה, ופרופ" ישראל הרשקוביץ מהמחלקה לאנטומיה ואנתרופולוגיה בבית הספר לרפואה ע"ש סקלר באונברסיטת תל-אביב.

פרופ"אבי גופר וד"ר רן ברקאי מציינים כי ממצאים המייחדים את תרבותם של יושבי מערת קסם, כגון ייצור שיטתי וסידרתי של להבים מאבן צור, שימוש קבוע באש, דגמי ציד, ביתור וחלוקה של בשר בעלי חיים,כרייה של חומר גלם לסיתות כלי צור מעומק האדמה וממצאים נוספים, מחזקים את ההשערה כי מדובר בהתנהגות חדשנית,המקדימה את זמנה ומשתלבת היטב עם הופעתו של האדם המודרני.

אילן גטניו (ישראל-היום )

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן