דצמ 232010
 

זוהו שמותיהם של 4 מליון יהודים שניספו בשואה-כך הודיעו אתמול ביד ושם. לאחר עבודה מאומצת של שנים זוהו שני שלישים מהקורבנות, ושמותיהם מתועדים במאגר של יד ושם באינטרנט.

"בעשור האחרון הוספנו 1.5 מיליון שמות למאגר השמות, והכך הגדלנו את המידע על הניספים ב-60 אחוזים", אמר אתמול בגאווה יו"ר יד ושם אבנר שלו, "הגרמנים ביקשו להשמיד לא רק את היהודים אלא גם למחוק את זכרם, ולכן אחת המשימות המרכזיות שלנו היא לתת פנים לכל קורבן.

שלו ציין כי הטכנולוגיה המודרנית סייעה בהאצת המלאכה, בנובמבר 2004 השיק יד ושם את המאגר המרכזי של שמות קורבנות השואה באינטרנט ובו כ-3 מליון שמות, עם העלאת המאגר פתח המוסד במבצע לאיסוף שמות חסרים ובד בבד החל בתהליך מחשוב השמות,שמקורם במסמכים ארכיוניים.

כ- 55% מ-4 מליון השמות הידועים כעת מקורם ב"דפי עד", אותם מילאו קרוביהם או מכריהם של הנספים, מקורם של יתר השמות הוא במסמכים ופרויקטים לשם הנצחה של קהילות וניצולים.

הקושי העיקרי באיסוף השמות, מסבירים ביד ושם, הוא באיתור שמותיהם של יהודים שנרצחו במזרח אירופה ובשטחי בריה"מ לשעבר, שם, בניגוד למערב אירופה, התבצע הרצח במקומות המגורים של היהודים ושמותיהם לא תועדו ברשימות הגירוש של הנאצים.

"בחמש השנים האחרונות השקענו את עיקר מאמץ האיסוף בקהילות יהודיות, שרוב שמות הנרצחים בהן לא היו ידועים," סיפר מנהל היכל השמות אלכסנדר אברהם,"מאמצינו נשאו פרי.

ב-2005 היו ידועים לנו כ- 20% אחוז משמות היהודים שנרצחו באוקראינה ואילו היום כ-35%, מבלארוס היו לנו 23% משמות הקורבנות והיום יש לנו 37% משמות הניספים.

שיעור השמות הידועים עלה גם בשאר המדינות,:לפני חמש שנים רק אחוזים משמות הקורבנות בפולין היו ידועים, ואיל היום זוהו כבר 46 אחוזים , בקרב יהודי הונגריה שניספו עלה השיעור מ-45 אחוזים ל-65 אחוזים,ואילו שיעור השמות מיוון הכפיל את עצמו מ-35 ל-70 אחוזים.

מאגר השמות נגיש באתר של יד ושם. כמו כן המוסד מסייע לניצולי שואה במלוי דפי עד בביתם בעזרת רשת מתנדבים ,פרטים בטלפון 02-6443808

יורי ילון (ישראל היום )

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן