אוג 302010
 
30.8.2010 מאת אמיתי זיו דה מרקר


דמי הקישוריות יוזלו בהדרגה ל-5 אגורות לדקה ב-2014 ■ המטרה העיקרית: להגביר את התחרות בענף הסלולר ולהקל על כניסת מפעילים חדשים ■ מחיר דקת שיחה קווית לטלפון סלולרי תרד מהמחיר הנוכחי של 34 אגורות לדקה, לכ-14 אגורות לדקה

ההחלטה על מתווה ההורדה בדמי הקישוריות התקבלה: דמי הקישוריות יופתחו בחדות לתעריף של 7.2 אגורות לדקת שיחה ב-1 בינואר 2011 – קיצוץ של כ-70% לעומת דמי הקישוריות כיום, 25.1 אגורות לדקה. לאחר מכן יופחתו דמי הקישוריות ב-1 בינואר בכל שנה עד 2014, שבה יהיו דמי קישוריות 5 אגורות לדקה.

דמי הקישוריות שנקבעו במשרד התקשורת גבוהים מאלה שתוכננו במקור – כ-4 אגורות לדקה במדרגה הראשונה – אך נמוכים מדמי הקישוריות שחברות הסלולר הציעו, יותר מ-17 אגורות לדקה. הסכום הנוכחי נקבע לאחר שחברות הסלולר טענו כי נעשו שגיאות בחישובי דמי הקישוריות הקודמים של חברת NERA, שנשכרה לצורך המשימה. ההורדה נבחנה במשרד התקשורת מבחינה כלכלית וגם מבחינה משפטית, שכן ייתכן כי חברות הסלולר יפנו לבג"ץ בעניין.

לאחר פרסום של דמי הקישוריות על ידי משרד התקשורת בימים הקרובים, צפויות חברות הסלולר לעדכן את הבורסה על הנזק הצפוי להן מההפחתה. על פיהן, במתווה הקישוריות הקודם, שלפיו דמי הקישוריות יירדו ל-4 אגורות לדקה, כל חברה צפתה נזק של 300 מיליון שקל ברווח הנקי השנתי שלה ו-420 מיליון שקל ב-EBITDA.

להורדת הקישוריות תהיה השפעה משמעותית על מחירי הטלפון הנייח כבר מהיום הראשון של הורדת הקישוריות ב-2011. מחיר דקת שיחה קווית לטלפון סלולרי תרד מהמחיר הנוכחי של 34 אגורות לדקה, לכ-14 אגורות לדקה. לפיכך, חברות הסלולר חוששות כי תהיה הסטת שיחות מהסלולר לקווי.

התעריפים שמשלמים צרכני סלולר הנמצאים במסגרת חוזה יעמדו בעינם עד לתומו. עבור לקוחות חדשים, חברות הסלולר צפויות להעלות מחירים כבר בשבועות הקרובים כדי להתמודד עם הירידה בדמי הקישוריות. חברות הסלולר צפויות גם להשיק תוכניות חדשות, שיכללו "בנדלים" – חבילות גדולות הכוללות דקות שיחה, הודעות טקסט, חבילת גלישה ושירותי תוכן במחיר קבוע וידוע מראש. חבילות אלה רווחיות יותר עבור חברות הסלולר כאשר דמי הקישוריות נמוכים, היות שהתשלומים שלהן למפעילות המתחרות על שיחות קטנים.

המטרה העיקרית להורדת הקישוריות היא להגביר את התחרות בענף הסלולר ולהקל על כניסת מפעילים חדשים. לגבי מפעילי סלולר וירטואליים (MVNO), מסתמן כי בכוונת משרד התקשורת לקבוע כי הם יוכלו לרכוש מחברות הסלולר דקות לפי חישוב קישוריות של 5 אגורות כבר כעת, וזאת כדי להקל את כניסתם לשוק. משרד התקשורת מתכנן לפרסם בקרוב מכרז תדרים, שיאפשר כניסת מפעיל סלולרי בעל תשתית. גם מפעיל זה ייהנה מקישוריות של 5 אגורות מהיום הראשון לעבודתו.

ממשרד התקשורת נמסר: "המשרד מציע לכולם להמתין לסוף התהליך".

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן